Kundalini Yoga Pranayama in evenwicht brengen van de mentale energie (balancing the mental energy) KY pranayama's
1. Zit met
gekruiste benen en een rechte rug. De ogen zijn open en
je staart naar een punt recht voor je. De armen zijn
gestrekt met de handen in gyan mudra op de knieën (1).
Adem gedurende vijf seconden gelijkmatig in, houd de adem
tien seconden vast en adem gelijkmatig in vijf seconden
uit. Adem tien tot vijftien minuten in dit regelmatige
ritme. Verleng de tijd daarna tot: inademing tien
seconden, adem vasthouden vijftien seconden en de
uitademing tien seconden. Mediteer op het naar binnen en
naar buiten stromen van de adem, de goddelijke
levensvonk. |
|
2. Ga zitten met gekruiste benen en een rechte
rug. Richt je aandacht naar het voorhoofdspunt. Gebruik de rechterwijsvinger
(Jupitervinger) om afwisselend linker- en rechterneusgat af te sluiten (2A
en 2B) als volgt: adem diep in door het linkerneusgat, houd de adem vijfenveertig
seconden vast, adem uit door het rechterneusgat in vier gelijke delen. Als
je aan het ritme gewend bent (drie tot vier minuten), adem je uit in acht
gelijke delen. Ga hier tien minuten mee door. |
|
Opmerkingen
De glans en helderheid van het krachtveld dat iemand
omringt bepaalt zijn of haar uitstraling en schoonheid.
Dat krachtveld heeft te maken met de balans tussen de
linker(maan)- en rechter(zon)kant van het lichaam. De
eerste pranayama zorgt voor deze balans en maakt het voor
de geest mogelijk om met twijfels af te rekenen. De geest
heeft verschillende lagen en kent verschillende
toestanden. Hij brengt een constante stroom van gedachten
voort die je nodig hebt om te leven. Normaal gesproken
worden meditaties geleerd om de gedachtenstroom in te
dammen. Omdat we verstand gekregen hebben is het niet
mogelijk niet te denken, maar we kunnen de manier van
omgaan met onze gedachten wél veranderen en selectief te
werk gaan. De meeste meditaties brengen je in een
zweverige toestand of geven je een gevoel van leegte. Er
zijn weinig meditaties die je leren om de staat van
pratyahara te bereiken. De tweede meditatie dient om je
geest in deze toestand te brengen. |