Bhagavan over Wie ben ik
Vraag: Kunt U commentaar geven op de klassieke methode van Advaita die vraagt; "Wie ben ik?"
Bhagavan:
“Vanuit een psychologisch niveau bezien, ben JIJ de vraag "Wie
ben ik"? Jijzelf bent de vraag, en wanneer die vraag is verdwenen, ben
JIJ verdwenen, tesamen met de vraag. Zolang er een vraag is ben JIJ aanwezig,
als er geen vraag is, dan ben JIJ vertrokken. Door de vraag te stellen: "Wie
ben ik", ondersteun je het IK. Er bestaat geen antwoord op die vraag.
Wanneer de vragensteller zich realiseert dat er geen antwoord bestaat, is
de vraag verdwenen tesamen met de vragensteller. Wat er van nu af aan gebeurt
is het volgende; degene die observeert(de Rishi) wordt het onderwerp (Chandas)
van observatie. Veronderstel dat je in een kamer bent. Er staat een televisie,
er zijn muren en lampen, en er zijn mensen. Omdat dit alles aanwezig is, ben
JIJ er. Verwijder al die dingen, en JIJ bent verdwenen. Verwijder ze, en JIJ
bent verdwenen. Met andere woorden; "De observeerder is het geobserveerde".
Laten we het voorbeeld nemen dat ergens een boom staat. Omdat die boom er
staat, kom JIJ tot bestaan. De boom is de bepalende factor. Met andere woorden;
"JIJ bent de boom". Omdat er een muur staat, kom JIJ tot bestaan.
De muur is datgene wat JIJ bent geworden. JIJ bent de muur. JIJ bent de boom.
JIJ bent de mensen die je ziet. De observeerder wordt het geobserveerde. Dat
is wat een verlicht iemand ervaart. Maar in een nog hogere staat van Eenheid,
wordt je volledig de boom. Je zult ervaren dat de boom adem haalt. Je wordt
volledig de muur.
Dat is een super staat van verlichting. We gaan niet verder praten over dat soort toestanden, maar ze zijn mogelijk. Het kan komen en weer gaan. Wat er gebeurt is dat JIJ bent vertrokken. Wat er ook maar in de omgeving is, dat ben JIJ. JIJ bent nergens, en daarom ben je overal. Wat er ook maar is, dat ben JIJ. Niet dat jij dat geworden bent, maar omdat iets er is, kom JIJ tot bestaan. JIJ bent aanwezig. JIJ wordt bepaald door het andere. Maar de persoon is volledig verdwenen. Hoe we ook over deze staten van bewustzijn spreken, je kunt het niet begrijpen voordat je het zelf ervaart. Maar vanaf nu komen meer en meer mensen snel in dit soort toestanden van bewustzijn. Heel wat Westerlingen komen snel in deze vormen van bewustzijn. Ik ben er van overtuigd dat veel van de mensen die hier nu aanwezig zijn, dit spoedig zelf zullen ervaren. Dan weet je voor je zelf wat het is. Hoeveel ik er ook over spreek, het kan moeilijk duidelijk worden gemaakt. Je moet het zelf ervaren, en omdat te bereiken moet de coördinatie van de zintuigen zich vertragen.
Wanneer je naar me kijkt, dan luister je niet naar mij, en wanneer je naar mij luistert, dan zie je me niet. Ieder zintuig werkt onafhankelijk ten opzichte van de anderen. Maar dit proces werkt zo snel, dat het lijkt alsof ze tegelijk werken. Daardoor krijg je het gevoel dat er een IK bestaat. Maar als dit proces wordt vertraagt, dan is het IK verdwenen. Daarom zeg ik altijd dat de groei naar verlichting een neuro-biologisch proces is, en ik heb het gevoel dat veel van jullie snel die kant opgroeien. Ik verwacht dat in de komende maanden veel mensen deze toestanden van bewustzijn gaan ervaren. Heel wat mensen ervaren nu al een nieuw bewustzijn”.
(Vertaald door Anton Blok) .
pinklotus advaita
vrijheid meditaties
kundalini
yoga diksha gedichten
tekeningen